10 natuurlijke tips voor een betere weerstand in het najaar

Het najaar heeft weer zijn intrede gedaan. De dagen worden korter, de temperaturen wisselvalliger en de verwarming gaat weer aan. Naast dat we de warmte meer binnenshuis opzoeken en de kaarsjes weer aan doen, heeft dit jaargetijde ook minder plezierige kanten. Het goede nieuws: met een beetje extra weerstand is de kans groot dat je je kerngezond door deze waterkoude periode heen slaat. Hieronder vind je 10 tips waarmee je je weerstand kunt verbeteren.


10 Tips om je weerstand te verhogen

 

  1. Eet elke dag minimaal 300 gram verse en liefst groene groenten
  2. Eet elke dag minimaal 2 stuks fruit
  3. Zorg naast voldoende groente en fruit voor een extra boost aan Vitamine C in de vorm van een supplement (1.000 – 2.000 milligram) en Vitamine D (druppels)
  4. Drink voldoende water, minimaal 1 liter per dag
  5. Je weerstand wordt mede bepaald door een gezonde darmflora. Door het eten van vezels houd je je darmflora in balans
  6. Zorg voor voldoende nachtrust. Het minimaal aantal uren per dag verschilt per persoon. Reken op minimaal 7 uur. Voor kinderen hangt dit sterk van de leeftijd af. Kijk hier voor een handig overzicht.
  7. Zorg voor voldoende beweging, minimaal een half uur per dag
  8. Ga elke dag ondanks regen of koude toch even naar buiten
  9. Zorg voor een goede balans tussen ontspanning en inspanning: stress vermindert de weerstand
  10. Zorg voor positieve energie: koop bijvoorbeeld eens voor jezelf een mooie bos bloemen of geef er een aan iemand in je omgeving.

Mochten bovenstaande tips niet hebben geholpen om najaarsklachten te voorkomen, maak dan een afspraak voor een consult. Samen kijken we hoe een homeopathische behandeling (eventueel in combinatie met aanvullende supplementen) ervoor kunnen zorgen dat je weerstand verbeterd en je klachten verdwijnen.

Veelvoorkomende klachten in het najaar
Hieronder volgen veel voorkomende klachten die je in het najaar kunt tegenkomen…